Vaikuttajamarkkinointi on vaikuttavaa

Vaikuttajamarkkinoinnissa korostuu sisällöntuotannon luovuus ja mielikuvituksellisuus. Vaikuttajamarkkinoinnissa päästään lähemmäs kuluttajaa ja se vaikuttaa seuraajiin henkilökohtaisemmin kuin perinteinen geneerinen mainos. Tämä pohjautuu vaikuttajan ja seuraajien väliseen suhteeseen, jota on saatettu rakentaa jopa vuosia. Vaikuttajamarkkinoinnin valttikortti onkin sen aitous – parhaimmillaan vaikuttajamarkkinoinnilla saavutetaankin erittäin vaikuttavia tuloksia.

Vaikuttajamarkkinoinnin hinta-laatusuhde on hyvä

Jos vertaamme vaikuttajamarkkinointia perinteiseen mainontaan, on se kustannustehokas ratkaisu erityisesti silloin, kun halutaan tavoittaa tietty kohdeyleisö. Vaikuttajamarkkinoinnin avulla mainos voidaan kohdentaa paitsi oikealle ikäryhmälle, sukupuolelle ja maantieteelliselle sijainnille, myös tuotteesta/palvelusta kiinnostuneelle kohderyhmälle. Vaikuttajamarkkinoinnista kuulee usein puhuttavan hintavana investointina, jolloin valitettavasti unohdetaan, mitä kokonaishinta pitää sisällään. Vaikuttajien hinnoitteluun sisältyy paitsi näkyvyys kohdeyleisölle, myös koko tuotantoprosessi ideoinnista materiaalien tuottamiseen sekä jälkikäsittelyyn. Tämä aspekti on hyvä huomioida, jos verrataan vaikuttajamarkkinointia muuhun digimarkkinointiin ja niiden kustannuksiin. Mikäli käytettävissä oleva budjetti vaikuttajamarkkinointiin on pieni, voimme hyödyntää yhteistyössä edullisempia mikrovaikuttajia.

Vaikuttajamarkkinoinnilla tavoitat juuri oikean yleisön

Kuten edellisessä kohdassa sivuutan, vaikuttajamarkkinointia on erittäin helppo kohdentaa. Vaikuttajien tileistä on saatavilla tarkkaa dataa sekä kohderyhmästä, että tavoittavuuksista. Vaikuttajat myös tuntevat yleisönsä ja tietävät millaisia seuraajia heiltä löytyy. Useimmat vaikuttajat eivät myöskään lähde yhteistyöhön, joka ei sovi heidän kanavallensa tai kiinnosta heidän seuraajiaan.

Koska vaikuttajia on nykyään paljon ja laidasta laitaan, voi haasteeksi kuitenkin muodostua sopivien vaikuttajien löytäminen. Aina myöskään ne vaikuttajat, jotka ottavat yhteyttä suoraan yritykseen, eivät välttämättä sovi brändille. Näistä syistä vaikuttajamarkkinoinnissa toimiston merkitys korostuu. Me autamme yrityksiä löytämään oikeaa kohderyhmää tavoittavat vaikuttajat ja keräämme puolestanne sen informaation, joka tarvitaan oikeiden vaikuttajien löytämiseksi.

Tunnettuuden kasvattaminen ja tietoisuuden lisääminen

Sen lisäksi, että vaikuttajamarkkinoinnilla voidaan tehokkaasti kasvattaa yrityksen myyntiä, sillä voidaan myös lisätä brändin tunnettuutta täysin uudessa kohderyhmässä, johon perinteinen markkinointi ei yllä. Vaikuttajamarkkinoinnilla voidaan myös rakentaa luottamusta yritystä kohtaan, jonka lisäksi se on loistava tapa jakaa tietoisuutta ja informaatiota. Näistä syistä vaikuttajamarkkinointi sopii hyvin monen tyyppisille toimijoille, sillä kampanja voidaan toteuttaa erilaisilla luovilla tavoilla, keskittyen yhteistyölle asetettuihin tavoitteisiin ja niiden saavuttamiseen.

Liikennettä myös asiakkaan omiin kanaviin sekä verkkosivuille

Vaikuttajamarkkinoinnin avulla on mahdollista lisätä laadukasta liikennettä yrityksen verkkosivuille ja omiin kanaviin. Verkkosivulle on mahdollista ohjata liikennettä esim. Instagramin storyissa (linkkitarrat), YouTube-videon kuvauksessa (suora linkki) ja blogitekstissä (useita upotettuja linkkejä). Yrityksen somekanaviin puolestaan pystytään ohjaamaan aina, mikäli yrityksellä on oma tili kanavassa, jossa yhteistyö toteutetaan. Yhteistyöpakettiin kuuluu useimmiten aina myös repostaus -oikeudet, eli asiakkaan oikeudet repostata esim. vaikuttajan Instagram storyja omaan kanavaan, sekä rinnakkaistekijän hyödyntäminen, jolloin asiakas saa vaikuttajan julkaisun näkymään myös oman tilinsä seinälle.

Me Performissionilla toteutamme asiakkaan tarpeisiin soveltuvaa, tehokasta vaikuttajamarkkinointia avaimet käteen -periaatteella. Mikäli vaikuttajamarkkinointi on ajankohtaista vuonna 2024, olethan matalalla kynnyksellä yhteydessä asiantuntijoihimme.


Jutta Hirsimäki
Head of Influencer Marketing
jutta @ performission.fi
+358 50 3099 155

Published On: 3. tammikuuta 2024

Ota yhteyttä

Voit soitella meille suoraan tai lähettää alta viestiä!

    Jutta Hirsimäki

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 50 3099 155
    jutta@performission.fi

     Pinja Tuominen

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 44 0531 211
    pinja@performission.fi