Vaikuttajamarkkinointi on tutkitusti tuloksellista ja tehokasta, ja sen vaikutus ulottuu usein sinne, missä perinteinen mainonta ei enää saavuta haluttuja tuloksia. Kun kuluttajat ovat yhä enemmän immuuneja perinteiselle mainonnalle, kuten televisio- tai bannerimainoksille, vaikuttajamarkkinointi tarjoaa uudenlaisen lähestymistavan, joka tuo brändin lähemmäksi kuluttajia ja rakentaa aitoa luottamusta. Tässä viisi syytä, miksi vaikuttajamarkkinointia kannattaa hyödyntää osana markkinointistrategiaa

Vuonna 2024 vaikuttajamarkkinointi oli merkittävä osa Suomen markkinointikenttää, ja sen osuus kasvoi edelleen, sillä vaikuttajamarkkinointiin käytettiin yhteensä noin 60 miljoonaa euroa, mikä tarkoitti 13,2 prosentin kasvua edellisvuoteen verrattuna.

1. Vaikuttajamarkkinointi ei tyrkytä

Vaikuttajamarkkinoinnin kenties suurin hyöty on sen luontainen piirre olla tyrkyttämättä tuotetta tai palvelua. Vaikuttajamarkkinointi poikkeaakin suuresti perinteisen markkinoinnin strategioista. Kuluttajat ovat kyllästyneitä ja turhautuneita joka puolella näkyviin ja vilkkuviin bannereihin sekä muihin perinteisiin mainoksiin ja jopa kaksi kolmesta käyttää mainoksen esto-ohjelmia.

Sosiaalisen median vaikuttajia ja bloggaajia seurataan kuluttajan omasta tahdosta ja sisältöjä katsotaan mielellään, jolloin vaikuttajan jakama sisältö ei näytä roskapostilta tai räikeältä seuraajilleen. Vaikka vaikuttaja tuottaakin välillä kaupallista sisältöä, seuraajat eivät välitä niin kauan jos se tehdään esteettisesti ja moraalisesti miellyttävällä tavalla. Vaikuttajan seuraajat ovat usein lojaaleja eli hyvällä ja tehokkaalla yhteistyöllä voit luoda syvempää yhteyttä brändiin, mikä johtaa pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin ja kasvattaa brändin uskottavuutta.

 

Vaikuttajamarkkinointi on yhteistyö yrityksen ja vaikuttajan välillä

2. Vaikuttajamarkkinointi voidaan kohdistaa tarkasti

Jokaisen brändin on jatkuvasti tavoitettava uusia asiakkaita ja laajennettava yleisöään, jotta tuotteet tai palvelut saavat huomiota ja myynti kasvaa. Johdonmukainen markkinointi on ratkaisevaa, sillä se auttaa pitämään brändin näkyvillä ja kiinnostavana kuluttajille pitkällä aikavälillä. Ennen kuin brändi lähestyy potentiaalisia asiakkaita, on tärkeää ymmärtää tarkasti, kenelle myydään. Tällöin markkinointiviestit voidaan kohdentaa oikein, ja viesti menee perille juuri niille, jotka todennäköisimmin kokevat sen arvokkaaksi ja tekevät ostopäätöksen.

Mainonta tulisi aina yrittää kohdistaa yleisölle, joka on erittäin todennäköisesti kiinnostunut tarjouksistasi. Onnistumisen mahdollisuuksia voi lisätä menestyksekkäästi, kun kohdennetaan kapealle kohderyhmälle jossa tietyt erityispiirteet korostuvat. Esimerkiksi kiinteistövälityksessä, ihanteellinen ostajapersoona on todennäköisesti nuori, vakituisessa työsuhteessa oleva ammattilainen, joka työskentelee suuressa yrityksessä.

Vaikuttajakampanjat voidaan kohdistaa laajemmalle tai tarkasti rajatulle yleisölle. Tämä on merkittävä osa yhteistyötä vaikuttajien kanssa. Vaikuttajat ovat oman nichensa asiantuntijoita, jotka saattavat olla mitä tahansa muodista ruoanlaittoon. Usein on myös mahdollista pyytää vaikuttajia jakamaan seuraajiensa demografiaa ennen yhteistyön solmimista ja näin saavuttaa tietty kohdeyleisö.

3. Vaikuttajamarkkinoinnin SEO-boosti

Sivustolle osoittavat linkit ovat edelleen erittäin merkittävä SEO-tekijä ja joskus voi olla hankala saada lisää suoraan linkitettyä liikennettä omalle sivustolle – ainakaan luottamusta herättäviltä sivustoilta. Sisältölinkit ovat arvokkaita ja voivat maksaa itsessään jo useita satoja euroja. Sisältörikas vaikuttajan kanssa tehtävä yhteistyö, johon yhdistetään suorat linkit yrityksesi sivustolle, on jo itsessään tehokasta. Ennen kaikkea sen avulla pystyt rakentamaan luotettavan SEO:n ilman, että siihen täytyy käyttää itse rajattomasti resursseja.

Vaikuttajien sivuilla voi käydä tuhansia tai kymmeniätuhansia ihmisiä vierailemassa päivittäin, joten suora linkki esimerkiksi sosiaalisessa mediassa omille sivuille Suomen kokoisessa maassa tuo paljon boostia verkkosivuliikenteeseen.

4. Vaikuttajamarkkinointi tuo myyntiä ja arvokkaita liidejä

Vaikuttajamarkkinointi ja inbound-markkinointi käyttävät samaa taktiikkaa myynnin lisäämiseksi. Molemmat houkuttelevat mahdollisia asiakkaita ilman päällekäyvää myyntiä. Siksi vaikuttajamarkkinointi yhdistettynä uusien liidien hankkimiseen on täydellinen yhtälö. Sen sijaan, että aggressiivisesti välittäisit viestin asiakkaalle, luot vaikuttajamarkkinoinnin kautta pehmeän myyntiputken. Kuluttajan kiinnostus saadaan heräämään, mutta hän itse päättää ajan kun on valmis vastaanottamaan viestin.

Tänä päivänä kuluttajat haluavat tutkia tuotetta ja tehdä vertailua ennen ostopäätöksen tekoa. Erityisesti muiden, luottamusta herättävien henkilöiden käyttökokemukset ovat tärkeitä, joten vaikuttajien avulla kuluttajat saavat kokonaisvaltaisen kuvan tuotteesta sekä luotettavalta vaikuttavan suosituksen ennen omaa ostopäätöstä. Yhdistämällä kumppanuusmarkkinoinnin vaikuttajakampanjaan voidaan myös suoraa myyntiä mitata ja maksaa siitä tuloksen mukaisesti.

Vaikuttajan sisältö kertoo miten tuotetta voi käyttää.

5. Vaikuttajamarkkinointi rakentaa brändin tunnettuutta

Vaikuttajat toimivat sillanrakentajina brändin ja sen tunnettuuden välillä. Vaikka vaikuttajat voivat tuoda myös liidejä ja myyntiä, niiden rooli koko brändin tunnettuuden rakentamisessa on mittaamattoman arvokas verrattuna perinteisiin PR-strategioihin, kuten lehdistötiedotteisiin. Nykyään, kun vähittäiskauppa ja verkkokauppa ovat täynnä kilpailua, brändin näkyvyys ja tunnettuus ovat tärkeämpää kuin koskaan. Mitä enemmän tunnettuutta brändille pystyt luomaan, sitä paremmin se erottuu markkinoilla.

Brändin erottuvuus markkinoilla voi kasvaa huomattavasti, kun yksilöt, joilla on suuri seuraajakunta, jakavat kokemuksiaan ja mielipiteitään tuotteesta tai palvelusta. Tällaiset henkilöt voivat kertoa brändin tarinan tavalla, joka puhuttelee heidän yleisöään ja luo syvempää yhteyttä. Tämä aitous ja luottamus, jonka tämä yhteistyö tuo, voivat tuottaa pitkäaikaisia asiakassuhteita ja vahvistaa brändin asemaa. Sisältömarkkinointi on siis enemmän kuin myynnin edistämistä; se on tärkeä osa brändin tunnettuuden ja näkyvyyden kasvattamista, joka voi tuottaa kestäviä tuloksia pitkällä aikavälillä.

Lue lisää hyviä syitä tehdä vaikuttajamarkkinointia lataamalla e-kirjamme Vaikuttajamarkkinointi on tehokasta – 10 syytä tehdä vaikuttajamarkkinointia 2019.

[hubspot type=cta portal=4827975 id=05d48a66-5159-470c-9215-4bc60aa33080]

Artikkelin kirjoittaja:


Jouni Miettinen
Performissionary
jouni @ performission.fi
+358 400 196 263