Vaikuttajamarkkinointi on jo pitkään ollut yksi tehokkaimmista tavoista markkinoida. Vaikuttajien seuraaminen perustuu vapaaehtoisuuteen, jolloin yleisö valitsee seurattavakseen henkilöitä, joista on valmis imemään vaikutteita. Vaikuttajan suositukset, mieltymykset ja ylipäänsä elämä, kiinnostaa seuraajia. Tästä syystä myös markkinointi vaikuttajan kautta kohtaa kuluttajan henkilökohtaisemmin.

Vaikuttajamarkkinointia voi tehdä useammassa eri kanavassa, joista mainittakoon esimerkkeinä Instagram, TikTok, YouTube ja Blogit. Blogit ovat yksi vaikuttajamarkkinoinnin ensimmäisistä kanavista ja vielä 4–5 vuotta sitten ne olivat erittäin suuressa suosiossa. Vaikka vuonna 2022 on aktiivisesti päivittyviä blogeja vain murto-osa aikaisemmasta, on niillä edelleen oma yleisönsä ja blogimarkkinoinnilla voi saavuttaa hyötyjä, joita ei esimerkiksi Instagramissa saavuta.

Milloin tehdä vaikuttajamarkkinointia blogeissa?

Blogi markkinointivälineenä on edelleen kannattavaa erityisesti silloin, kun blogi on ollut olemassa jo pidempään ja siellä on hakukoneissa esiin nousevia tekstejä. Mitä aktiivisemmin blogi päivittyy, sitä useammin siellä vieraillaan ja blogin näkyvyys paranee myös hakukoneissa. Blogimarkkinointi on edelleen toimiva tapa tehdä vaikuttajamarkkinointia etenkin silloin, kun tavoitellaan pidempiaikaisia hyötyjä. Tuotesuositukset ja palvelukokemukset ovat niitä, joita etsitään Googlen kautta ja siksi vaikuttajamarkkinointi blogeissa toimii pitkällä tähtäimellä erityisen hyvin. Blogi on kanavana myös helpompi alusta jakaa pitkiäkin arvosteluja, joihin moni muu nopeampitempoinen kanava ei samalla tavalla sovellu. Lisäksi blogiteksti voidaan SEO-optimoida, jolloin sille saavutetaan parempi näkyvyys hakukoneissa. SEO-optimointiin sisältyy mm. hakusanat, linkit ja blogitekstin oikeanlainen otsikointi.

Mikä on blogimarkkinoinnin hinta?

Blogi markkinointikanavana on tyypillisesti hieman hintavampi verrattuna esimerkiksi Instagramiin. Toki tämäkin on sidoksissa blogin kuukausikävijöihin ja tavoitettavaan näkyvyyteen. Yleisesti pidempiaikainen näkyvyys on kuitenkin se, mikä maksaa ja siksi blogitekstin voi hinnoitella korkeammalle. Blogitekstin tekemiseen kuluu tyypillisesti myös enemmän työtunteja verrattuna esimerkiksi Instagramiin, jolloin korvauskin on korkeampi.

Kumman markkinointikanavan valitsen, blogin vai Instagramin?

Kahden kanavan yhdistäminen on myös toimiva tapa tehdä vaikuttajamarkkinointia. Blogitekstin tueksi voidaan tehdä julkaisut Instagramissa, jolloin liikennettä ohjataan ristiin ja täten saavutetaan lisää näkyvyyttä. Mikäli budjetti ei riitä kahteen kanavaan, kannattaa kanava valita niiden tavoitteiden perusteella, jotka yhteistyöllä halutaan saavuttaa. Blogit antavat pitkäaikaisen hyödyn Google-näkyvyyden ansiosta, mutta Instagram on nykyään yksi suosituimmista kanavista markkinoida ja siellä voidaan oikean vaikuttajan/vaikuttajien avulla saavuttaa jo hetkessä tulokset, jotka syntyvät blogin kautta hitaammin.

Me Performissionilla toteutamme vaikuttajamarkkinointia monipuolisesti eri kanavissa ja myös blogit ovat meille tuttu alusta. Mikäli olet epävarma yrityksellesi parhaiten soveltuvasta kanavasta toteuttaa vaikuttajamarkkinointia, me autamme. Ethän epäröi olla yhteydessä asiantuntijoihimme.

Artikkelin kirjoittaja:


Jutta Hirsimäki
Head of Influencer Marketing
jutta @ performission.fi
+358 50 3099 155