Kuinka kauan olet toiminut vaikuttajana ja miten kaikki alkoi?

Olen kirjoittanut blogia jo yli 10 vuotta sitten ollessani töissä toimittajana Ilta-Sanomilla. Tuolloin kirjoitin projektiluontoisesti painonpudotuksestani sekä vaihdostani Kaakkois-Aasiassa. Kun työskentelin toimituspäällikkönä Aller Medialla, aloin kaivata kirjoittamista ja halusin nähdä, miten voisin taidoillani kasvattaa blogia orgaanisesti hakukoneiden kautta. Tuolloin, seitsemän vuotta sitten, syntyi Inka I -blogi, jossa käsittelin kokonaisvaltaista hyvinvointia ja keskityin sellaisiin aiheisiin, jotka kiinnostivat paitsi itseäni, mutta vetivät lukijoita hakukoneiden kautta.

Missä kaikissa kanavissa toimit ja millaisista aihepiireistä sisältösi koostuu?

Nykyisin blogi ja Instagram ovat pääkanavani. Upposin joitakin vuosia sitten työssäni viestintäalan yrittäjänä mielenterveyden teemoihin. Kirjoitin aiheista paljon niin lehtijuttuja kuin somesisältöjä omiin kanaviini.

Mielenterveys imi niin voimakkaasti mukanaan, että lähdin opiskelemaan kognitiiviseksi lyhytterapeutiksi ja valmistun syksyllä. Kun minusta tuli äiti kolme vuotta sitten, kiinnostuin erityisesti milleniaalinaisten ja vanhempien hyvinvoinnista ja jaksamisesta. Kirjoitan parhaillaan aiheesta tietokirjaa.

Mielenterveyttä tukee ravinto, uni, liikunta ja ihmissuhteet, mitä myös käsittelen kanavissani. Minulla on ravintola-alan koulutus, joten hyvä ruoka on rakkauteni!

Miksi olet valinnut juuri blogin pääkanavaksesi?

Hakukoneoptimointi on supervoimani! Näen, että blogi on sisältöjeni emoalus, jonne ohjaan liikenteen esimerkiksi eri sisältömuotoja hyödyntäen Instagramista.

Instagramissa sisällöt elävät yleensä hetken, mutta blogissa niiden on mahdollista menestyä vuosia eli asiakas saa pitkäaikaista vastinetta investoinnilleen. Uskon myös siihen, että nopeatahtisen somen rinnalla ihmiset kaipaavat hitaampaa sisältöä, jota blogi tarjoaa.

Mikä on ollut mieleenpainuvin yhteistyö ja millaisista yhteistöistä yleisesti ottaen pidät eniten?

Elämäni mullistanut yhteistyö on Mehiläisen lapsettomuusklinikka Felicitaksen kanssa. (Linkki: https://inka-i.com/2019/09/17/lapsettomuus/) Yhteistyön aikana kävi ilmi, etten ehkä voisi saada lapsia, ja lääkäri suositteli aloittamaan yrityksen heti, mikäli toivoisimme lasta. Vuotta myöhemmin syntyi esikoisemme. En tiedä, olisiko häntä täällä, jos tilanteeni ei olisi selvinnyt yhteistyön tiimoilta. Olenkin Mehiläiselle ja lääkäri-Liisalle ikuisesti kiitollinen <3

Pidän yhteistöistä, jotka tuovat maailmaan hyvää. Tarjoavat apua terveyden haasteisiin, tukevat hyvinvointia ja ihmissuhteita, helpottavat arkea sekä auttavat esimerkiksi syömään ja pukeutumaan ympäristöystävällisemmin. Tykkään pitkäaikaisista kumppaneista, jolloin seuraajallani on mahdollisuus rakentaa sitoutuneempi suhde brändiin. Olen tehnyt paljon tällaisia yhteistöitä esimerkiksi Mehiläisen, Ensi- ja turvakotien liiton, Mielenterveyden keskusliiton, vastuullisen muodin markkinapaikka IVALO.COMin sekä Fazerin Aito-brändin kanssa.

Mistä saat inspiraatiota / aiheita sisältöihisi?

Saan inspiraatiota ihmisten kohtaamisesta. Kun juttelen toisen vanhemman kanssa arjen pulmista tai saan seuraajilta vertaistarinoita mielenterveyden ongelmista. Seuraan päivittäin esimerkiksi mielenterveyskentän uutisointia ja muita sisältöjä. Lisäksi teen säännöllisesti avainsanatutkimusta eli selvitän, millaiset hakusanat vetävät hakukoneissa. Tällöin tiedän jo etukäteen, millainen sisältö löytää lukijansa.

Mikä on suurin vahvuutesi bloggaajana/vaikuttajana?

Annan seuraajieni vastata tähän. Saan heiltä usein kiitosta siitä, miten osaan sanoittaa tunteita ja kertoa heitä koskettavista kokemuksista samaistuttavasti. Tarjoan heille lohtua, toivoa ja näytän, että herkkyys ja avoimuus voivat olla vahvuuksia. Syvempien teemojen lisäksi he kiittelevät minua siitä, miten tarjoan käytännön vinkkejä haastavan ja kiireisen elämänvaiheen helpottamiseen esimerkiksi helpoilla ja nopeilla arkiruokavinkeillä.

Mikä sinua motivoi olemaan aktiivinen somessa?

Halu auttaa muita samanlaisessa tilanteessa olevia. Tarve tulla näkyväksi, kuulluksi. Toive saada vertaistukea ja ymmärrystä. Toivon, että pystyn välittämään seuraajilleni tunteen, että emme ole yksin. Emme ole yksin väsymyksen kanssa tai pähkäilemässä tyhjän jääkaapin edessä rääkyvä lapsi jalassa roikkuen, että mitä tänään syötäisiin.

Millaisia tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on? Oletko suunnitellut uusien somekanavien käyttöön ottamista?

Kun valmistun kognitiiviseksi lyhytterapeutiksi ja kirjani tulee ulos ensi keväänä, mielenterveys- ja mielenhyvinvoinnin sisällöt korostuvat varmasti entisestään. Minua on alkanut kiinnostaa YouTube uudestaan! Näen, että mielenterveyden aiheissa siellä on tilaa ja haluaisin tehdä kiireisille vanhemmille videoita, joissa voisin ohjata esimerkiksi keinoja rauhoittua ja laskea omaa vireystilaa. Sinne sopisi myös hyvin helpot arkikokkailut!

Mikä sinun mielestäsi on juuri nyt isoin trendi sosiaalisessa mediassa?

Näen, että seuraajat vaativat yhä enemmän vaikuttajilta aitoutta, rohkeutta puolustaa omia arvojaan ja ottaa kantaa. On siis uskallettava olla aito, mutta myös huolehdittava omista rajoistaan.

Olen myös kiinnostunut siitä, että somekanavia käytetään yhä enemmän hakukoneina. Sitä kautta sisällöillä voi olla pidempi häntä myös esimerkiksi Instagramissa! Kiinnitänkin nykyisin huomiota sisällön optimointiin myös siellä. Mutta se, mikä ihmisiä kiinnostaa Googlessa, kiinnostaa myös Instagramissa. Eli näin kerran tehty sisältö palvelee ja vetää useammassa kanavassa, kun sen vain muotoilee käyttäjä- ja kanavalähtöisesti.

Vinkkisi aloittelijoille somessa?

Mikrovaikuttajien merkitys yritysten markkinoinnissa on kasvanut vuosi vuodelta, koska heillä on tiivis suhde yleisöönsä. Mieti jo alussa, mikä on sinun kohdeyleisösi. Voit vaikka nimetä unelmaseuraajasi! Kuka hän on, mitä hän tarvitsee, miksi hän seuraisi sinua? Kaivele myös aihepiiriäsi mahdollisimman syvälle. Esimerkiksi hyvinvointi on alueena liian laaja. Mieti, mikä olisi sinun niche laajan teeman sisällä?

Published On: 4. syyskuuta 2023

Ota yhteyttä

Voit soitella meille suoraan tai lähettää alta viestiä!

    Jutta Hirsimäki

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 50 3099 155
    jutta@performission.fi

     Pinja Tuominen

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 44 0531 211
    pinja@performission.fi