Vaikuttajamarkkinointia voidaan toteuttaa eri tavoin. Suomessa yksi yleisimmistä vaikuttajamarkkinoinnin muodoista on vaikuttajan kanssa toteutettava kertaluonteinen, tai muutaman kokonaisuuden mittainen yhteistyö. Pitkäkestoinen, strategisempi yhteistyö ja brändilähettilään hyödyntäminen osana yrityksen markkinointia, on kuitenkin yhä suositumpaa, ja ollut kasvava trendi vuonna 2023.

Mikä on brändilähettiläs, eli Brand Ambassador?

Mikäli brändilähettiläästä puhutaan vaikuttajamarkkinoinnin kontekstissa, on kyse henkilöstä, joka toimii yrityksen edustajana ja- /tai mainoskasvona. Vaikuttajalle maksetaan rahallinen korvaus yhteistyöstä, joka voi olla kestoltaan esimerkiksi kalenterivuoden mittainen. Sopimus voi sisältää mm. somepostauksia vaikuttajan ja asiakkaan sosiaalisen median kanavissa, edustustehtäviä, yrityksen laajemmassa mainonnassa näkymistä (esim. printti- ja some -mainonta, nettisivut), haastatteluja radioon ja vierailuja podcasteissa jne. Brändilähettiläisyys voi olla kokonaisuutena hyvin laaja, tai vaikka ihan vaan vaikuttajan omiin kanaviin keskittyvä.

Miksi brändilähettiläs, mitä hyötyä siitä on?

Ensimmäisenä mainittakoon uskottavuus. Kun vaikuttajamarkkinoinnissa on toistoja saman henkilön kanssa, uskottavuus kasvaa. Toistojen myötä seuraajille tulee varmempi olo siitä, että vaikuttaja seisoo aidosti tuotteen/palvelun takana, kun on sitoutunut mainostamaan sitä pidemmän ajanjakson verran. Mikäli brändilähettiläisyyteen kuuluu myös mainoskasvona toimimista ja muuta laajempaa yhteistyötä, tämä lisää uskottavuutta entisestään.

Brändilähettiläisyys vaikuttaa myös yrityksen positiivisen brändimielikuvan kasvuun. Kun tuote/palvelu näkyy vaikuttajan arjessa säännöllisesti ja toistoja tulee, seuraajien on helpompi nähdä myös mainostettava asia positiivisessa valossa. Kun luottamus syntyy ja kuluttaja näkee riittävästi erilaisia hyötyjä sekä käyttötarkoituksia, on ostopäätöskin helpompi tehdä.

Kolmantena mainittakoon pitkäkestoisempi hyöty. Kun näkyvyys on jatkuvaa ja strategista, on myös hyöty pidempiaikainen. Toistojen myötä yritys jää kuluttajien mieleen ja mitä monikanavaisemmin brändilähettiläisyyttä toteutetaan, sitä laajemmin kohderyhmää tavoitetaan. Vaikuttajamarkkinoinnin avulla yrityksen on mahdollista saavuttaa myös kohderyhmää, jota perinteinen mainonta ei tavoita.

Miten löytää sopiva brändilähettiläs?

Oikeanlaisen brändilähettilään löytäminen voi olla haastavaa ja vaatia jonkin verran taustatyötä. Erityisen haastavaa se on, mikäli sosiaalisen median tuntemus ei ole erityisen hyvä ja vaikuttajatuntemus olematon. Tämän vuoksi me Performissionilla autamme yritystänne löytämään tarpeisiinne oikeanlaisen Brand Ambassadorin.

Seikat, jotka otamme huomioon sopivan brändilähettilään kartoituksessa ovat mm. persoona ja temperamentti (yrityksen toiveiden mukaisesti), vaikuttajan kohderyhmä, vaikuttajan tuottama autenttinen sisältö, arvomaailma sekä vaikuttajan taidot ja vahvuudet. Mikäli toiveena on brändilähettiläs, joka osaa esimerkiksi esiintyä, kartoitamme yhteistyöhön persoonia, joilta löytyy esiintymiskokemusta. Huomioimme kartoituksessa asiakkaan toiveet ja mietimme yhteistyötä kokonaisvaltaisesti. Tarvittaessa autamme myös sisältöjen suunnittelussa ja toimivan kokonaisuuden rakentamisessa.

Mikäli kaipaat apua oikean brändilähettilään löytämiseen, olethan rohkeasti yhteydessä asiantuntijoihimme.


Jutta Hirsimäki
Head of Influencer Marketing
jutta @ performission.fi
+358 50 3099 155

Published On: 3. elokuuta 2023

Ota yhteyttä

Voit soitella meille suoraan tai lähettää alta viestiä!

    Jutta Hirsimäki

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 50 3099 155
    jutta@performission.fi

     Pinja Tuominen

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 44 0531 211
    pinja@performission.fi