Suomessa oli huhtikuussa 2023 yli 2,7 miljoonaa Instagramin käyttäjää. Määrä on karkeasti arvioituna noin puolet Suomen koko väestöstä. Onkin täysin ymmärrettävää, että maallikon voi olla hankalaa löytää esimerkiksi juuri Instagramista omalle brändille sopivat vaikuttajat. Tarjontaa on paljon ja sopivien vaikuttajien löytäminen kuin etsisi neulaa heinäsuovasta. Tämän vuoksi on olemassa vaikuttajamarkkinoinnin ammattilaisia; henkilöitä, jotka osaavat auttaa yrityksiä tämän aikaa vievän tehtävän edessä.

Me Performissionilla tarjoamme yrityksille vaikuttajamarkkinoinnin palveluita ja hoidamme sopivien vaikuttajien kartoituksen puolestasi. Tämä on loistava vaihtoehto kaikille niille, joille vaikuttajamarkkinointi ei ole niin tuttua tai brändille sopivien vaikuttajien löytäminen tuntuu haastavalta. Ulkoistamalla vaikuttajamarkkinoinnin, työtunteja vapautuu muuhun ja ammattilaiset hoitavat aikaa vievän homman puolestasi.

Jos kuitenkin käydään hieman tätä prosessia läpi. Mitä kaikkea tulee ottaa huomioon, kun lähdetään kartoittamaan brändille sopivia vaikuttajia? Onko täysin sopivien ”brand matchien” löytäminen edes mahdollista? Tänään jaan kanssanne 6 vinkkiä, jotka kannattaa ottaa huomioon sopivia vaikuttajia etsittäessä.

Keitä halutaan tavoittaa?

Vaikuttajan kohderyhmä on kaiken perusta. Ei ole järkevää satsata euroja henkilöön, jonka kohderyhmä ei ole oikeanlainen. Oikean kohderyhmän vuoksi onkin tärkeää selvittää vaikuttajan seuraajaprofiili. Seuraajaprofiilista selviää, miten paljon seuraajissa on suomalaista yleisöä, mistä kaupungeista, seuraajien oletettu sukupuoli sekä ikäjakauma. Kyseiset tiedot ovat arvokkaita siinä kohtaa, kun halutaan löytää yhteistyöhön sopivat henkilöt ja kohdentaa mainos juuri oikeaan yleisöön.

Missä kanavissa halutaan näkyä?

Seuraavaksi kannattaa miettiä, mitkä kanavat ovat sellaisia, joissa halutaan mainostaa? Tähän vaikuttaa pitkälti edellä mainittu kohderyhmä. Myös mainostettava tuote/palvelu vaikuttaa kanavan valintaan jonkin verran. Lisäksi kannattaa miettiä, missä kanavissa olette yrityksenä aktiivisia ja mistä teiltä löytyy tilit, jolloin seuraajia voi ohjata suoraan teidän profiiliinne. Me Performissionilla annamme suosituksen siitä, missä kanavissa yhteistyö kannattaa toteuttaa, kun tiedämme toivotun kohderyhmän, sekä mainostettavan tuotteen tai palvelun.

Yhteistyön tavoitteet

Onko tavoitteena kasvattaa reilusti myyntiä vai kenties brändätä uusi tuote markkinoille? Myös yhteistyön tavoitteet määrittelevät jonkin verran sitä, millaisia vaikuttajia yhteistyössä kannattaa hyödyntää. Osa vaikuttajista on hyvin kaupallisia ja myyviä, kun taas osalla saattaa olla paljon seuraajia, mutta ei välttämättä niin paljon ostovoimaa. Maallikolle tämä voi selvitä selaamalla vaikuttajan profiilia – miten paljon sieltä löytyy mainoksia ja mitä vaikuttaja mainostaa. Profiilia selaamalla pääsee hieman sisälle siihen, onko vaikuttaja miten kaupallinen.

Tässä kohtaa voisin mainita myös seuraajamäärän. Mikäli halutaan mahdollisimman suuri volyymin kampanjalle, suosittelemme isompia vaikuttajia pienten mikrovaikuttajien sijaan. Vaikka seuraajamäärää tärkeämpi seikka onkin vaikuttajan sopivuus brändille, yleisesti seuraajamäärä kulkee käsikädessä tavoittavuuksien kanssa. Isojen tilien avulla tavoitetaan suurempi yleisö, mutta samaan aikaan kannattaa muistaa, että pienen tilin 1000 henkilön tavoittavuus voi olla parempi, mikäli nämä kaikki 1000 henkilöä ovat täydellistä kohderyhmää. Kannattaakin miettiä, onko tavoitteena tavoittaa mahdollisimman suuri yleisö, vai ennemmin kohdentaa pienemmälle yleisölle tarkemmin.

Arvot

Jotta yhteistyö olisi onnistunut ja mahdollisimman autenttinen, kannattaa vaikuttajan profiiliin hieman tutustua. Koko profiilia ei tarvitse koluta läpi, mutta on hyvä selata esimerkiksi Instagramin seinää hieman pidemmälle ja katsoa vaikuttajan storyja. Jotta yhteistyö toimii molemmin puolin, tulisi brändin ja vaikuttajan arvojen olla yhteneväiset.

Vaikuttajan suhde seuraajiin

Sen sijaan, että tuijottaa pelkästään dataa, kannattaa tutkia, millainen suhde vaikuttajalla on seuraajiinsa. Onko julkaisuissa vuorovaikutusta, keräävätkö sisällöt tykkäyksiä, kommentteja jne. Mitä enemmän vuorovaikutusta on, sen parempi. Säännöllinen vuorovaikutus viestii siitä, että vaikuttajan seuraajat seuraavat vaikuttajaa syystä, että ovat kiinnostuneita hänestä tavalla tai toisella – on se sitten esimerkiksi inspiraation lähteenä, esikuvana tai mielenkiintoisena henkilönä, johon voi samaistua.

Visuaalisuus ja sisältö

Useampi yritys haluaa vaikuttajan tuottaman sisällön olevan ammattimaista, mutta ei välttämättä kuitenkaan liian viimeisen päälle hiottua. Visuaalisuus vaihtelee kanavittain, mutta esimerkiksi juuri Instagramissa vaikuttajan seinää selatessa voi päätellä, millaista, ja miten hiottua sisältöä olisi luvassa. Kannattaakin miettiä, onko visuaalisuus teidän yritykselle tärkeää ja mikäli kyllä, vaikuttajan julkaisujen pohjalta voi päätellä jonkin verran, millaista sisältöä häneltä olisi luvassa. Mikäli halutaan ostaa oikeuksia valokuviin, kannattaa katsoa vaikuttajan kuvien laatua ja visuaalisuutta.

Kuten näkyy, sopivien vaikuttajien valinnassa tulee ottaa huomioon useampi seikka. Näiden kaikkien asioiden huomioiminen voi olla haastavaa, mikäli vaikuttajamarkkinointi ei ole niin tuttua. Siispä mikäli teidän yritys kaipaa apua brändille sopivien vaikuttajien etsintään, olethan matalalla kynnyksellä yhteydessä asiantuntijoihimme, niin autamme.


Jutta Hirsimäki
Head of Influencer Marketing
jutta @ performission.fi
+358 50 3099 155

Published On: 17. toukokuuta 2023

Ota yhteyttä

Voit soitella meille suoraan tai lähettää alta viestiä!

    Jutta Hirsimäki

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 50 3099 155
    jutta@performission.fi

     Pinja Tuominen

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 44 0531 211
    pinja@performission.fi