Vaikuttajamarkkinointi on tullut pysyväksi osaksi yritysten markkinointistrategioita. Se tarjoaa tehokkaan tavan tavoittaa kohdeyleisöjä ja lisätä brändin tunnettuutta. Vaikka vaikuttajamarkkinointi onkin tehokasta, sen onnistumisen mittaaminen voi olla haasteellista. Tässä blogipostauksessa käymme läpi, miten vaikuttajamarkkinoinnin tuloksia kannattaa tulkita.

Seuraa saavutettua yleisöä – paljonko yhteistyöjulkaisut tavoittivat ihmisiä?

Vaikuttajamarkkinointikampanjoiden yksi tärkeimmistä mittareista on saavutettu yleisö. Saavutettu yleisö tarkoittaa ihmisten määrää, jotka ovat nähneet kampanjan sisällön. Saavutettu yleisö voi olla eri kuin vaikuttajan seuraajamäärä, koska se voi sisältää myös ihmisiä, jotka eivät seuraa vaikuttajaa mutta ovat silti nähneet kampanjan sisällön hänen kauttaan. Seuraamalla saavutettua yleisöä voit selvittää, kuinka hyvin kampanja tavoitti kohdeyleisösi.

Tutki vaikuttajien seuraajia

Vaikuttajien seuraajat ovat tärkeitä, sillä he ovat potentiaalisia asiakkaitasi. Tutki siis vaikuttajien seuraajia, jotta ymmärrät, millainen yleisö kampanjasi tavoittaa, jos teet yhteistyötä kyseisen vaikuttajan kanssa. Vaikuttajan seuraajakunnan tulisikin olla mahdollisimman lähellä omaa tavoiteyleisöäsi. Tämä auttaa sinua selvittämään, ovatko kampanjan tavoitteet ja kohderyhmäsi oikeat. Me Performissionilla teemme tämän selvitystyön puolestasi jo ennen kampanjaa, jotta voit varmistua siitä, että vaikuttajilla on sinun kannaltasi oikeanlainen yleisö. Vaikka lopullinen julkaisu tavoittaakin seuraajien lisäksi muitakin ihmisiä, se antaa kuitenkin hyvän kuvan siitä, millaisia ihmisiä kyseisen vaikuttajan sisältö kiinnostaa.

Seuraa sitoutumista

Sitoutuminen on toinen tärkeä mittari vaikuttajamarkkinoinnin onnistumisen mittaamisessa. Sitoutuminen tarkoittaa ihmisten toimia, kuten tykkäämistä, jakamista tai kommentointia kampanjan sisällöstä. Tämä auttaa sinua selvittämään, kuinka hyvin kampanjan sisältö resonoi yleisön kanssa ja auttaa brändiäsi saavuttamaan tavoitteensa. Sitoutumista voidaan arvioida etukäteen katsomalla, mikä vaikuttajan keskimääräinen sitoutumisprosentti ( engagement rate on ). Tällä tarkoitetaan sitä, kuinka suuri osuus ihmisistä on, jotka näkevät julkaisun, sitoutuvat siihen. Sitoutumista voidaan myös lisätä lisäämällä koukkuja julkaisuun. Tällaisia voivat olla esimerkiksi arvonnat tai vaikkapa alennuskoodit. Ammattivaikuttajat osaavat myös tehdä julkaisuistaan kiinnostavia ja koukuttavia lisäämällä niihin kysymyksiä, joihin vastaajat voivat kommenttikenttään matalalla kynnyksellä vastata. Esimerkiksi kenkäjulkaisussa vaikuttaja voisi ensin kertoa yhteistyön kengistä ja kysyä loppuun, kummat olivat seuraajien mielestä ihanemmat.

Mittaa konversiota

Konversioita seuraamalla voit selvittää, kuinka hyvin kampanjasi onnistuu muuntamaan yleisösi asiakkaiksi. Konversioita voivat olla esimerkiksi kampanjasi linkkien klikkaukset, tilaukset tai jopa suora myynti. Seuraamalla konversioita voit selvittää, kuinka hyvin kampanja tavoittaa ja vaikuttaa kohdeyleisöösi.

Vaikuttajamarkkinointi on kuitenkin pääosin brändimainontaa, joka kasvattaa markkinoidun tuotteen tai asian kiinnostavuutta kohdeyleisössä. Vaikuttajan julkaisut säilyvät pitkään ja joku voi päätyä yrityksesi asiakkaaksi pitkänkin ajan päästä itse kampanjasta!


Pinja Tuominen

Head of Influencer Marketing
pinja @ performission.fi
+358 44 0531 211

Published On: 27. huhtikuuta 2023

Ota yhteyttä

Voit soitella meille suoraan tai lähettää alta viestiä!

    Jutta Hirsimäki

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 50 3099 155
    jutta@performission.fi

     Pinja Tuominen

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 44 0531 211
    pinja@performission.fi