Mikä on ylipäätään UGC ja mikä on UGC-sisällöntuottaja?

UGC, eli user generated content tarkoittaa käyttäjien luomaa sisältöä, kuten sosiaalisen median lyhytvideoita, valokuvia tai tekstejä. Yritykset hyödyntävät UGC-sisältöä omissa kanavissaan joko orgaanisesti tai maksetun mainonnan muodossa, ja sen teho perustuu aitouteen sekä kuluttajien samaistuttavuuteen. UGC voi tarkoittaa sisältöä, jonka asiakkaat ovat spontaanisti tehneet tuotteesta, mutta myös erikseen tilattua ja suunniteltua materiaalia.

UGC-sisällöntuottaja puolestaan on henkilö, joka tekee yritykselle tätä sisältöä suoraan markkinointikäyttöön. Toisin kuin vaikuttaja, hän ei jaa sisältöjä omissa kanavissaan, vaan tuottaa kuvia, videoita ja tekstejä, joita yritys voi hyödyntää omissa somekanavissaan ja kampanjoissaan. UGC-sisällöntuottajat voivat toimia täysin anonyymisti tai esiintyä itse materiaaleissa, ja he tarjoavat yrityksille kustannustehokkaan tavan hankkia laadukasta ja kohderyhmää puhuttelevaa sisältöä.

UGC-sisällöntuottaja tekee UGC sisältöä sosiaaliseen mediaan, ja yritykset hyödyntävät näitä sisältöjä osana vaikuttajamarkkinointia ja digimarkkinointia.

Mikä on vaikuttajan ja UGC-sisällöntuottajan ero?

Kuten edellisessä kappaleessa todettiin, UGC-sisällöntuottaja tuottaa sisältöä suoraan yrityksen käyttöön, mutta ei jaa sitä omissa kanavissaan. Vaikuttaja sen sijaan tuottaa sisällöt omiin somekanaviinsa ja myy yrityksille näkyvyyttä omalle yleisölleen. Vaikuttajamarkkinoinnissa vaikuttajan oma brändi on avainasemassa, ja sisällöt tehdään useimmiten vaikuttajan omilla kasvoilla. Tämä toimii hyvin silloin, kun yritykset haluavat tavoittaa kuluttajien laajempia yleisöjä ja lisätä brändin tunnettuutta.

UGC-sisällöntuotantoa hyödyntämällä yritys voi puolestaan saada käyttöönsä valmista UGC-sisältöä, kuten kuvia ja videoita, joita se voi käyttää omilla somekanavillaan tai mainonnassa. Tämä tekee sisällöntuotannosta kustannustehokasta ja joustavaa. Vaikka UGC-sisällöntuottajaksi voi ryhtyä lähes kuka tahansa, useimmiten UGC-sisällöntuottajat ovat vähintään mikrovaikuttajia, joilla on kokemusta sisällöntuotannosta sosiaalisessa mediassa. Usein myös heidän omat kanavansa toimivat hyvänä portfoliona, josta yritys voi arvioida sisältöjen laatua.

Mitä UGC-sisältö kustantaa?

Kuten vaikuttajamarkkinoinnin hinta, myös UGC-sisältöjen hinta vaihtelee jonkin verran sisällöntuottajan mukaan. Merkittävimmät hintoihin vaikuttavat seikat ovat sisällöntuottajan kokemus UGC-sisällöntuotannosta (aikaisemmat asiakkuudet ja portfolio), projektin laajuus, aikataulu sekä vaativuus. Mikäli projekti vaatii paljon taustatyötä, erityisosaamista ja monimutkaista editointia, on hinnoittelu yleensä korkeampi. Myös materiaalien laajat käyttöoikeudet ja mainonnan oikeudet nostavat luonnollisesti hintaa. Yleisesti UGC on kuitenkin edullisempaa kuin vaikuttajamarkkinointi, sillä siinä myydään pelkkää sisältöä, ei medianäkyvyyttä tekijän kanavassa.

UGC-sisällöntuotantoa käytetään laajasti, koska sisällöntuottajat voivat luoda aitoa UGC:n avulla sisältöä, jota yritys tarvitsee markkinoinnin eri kanaviin.

Kenen kannattaa hyödyntää UGC-sisällöntuotantoa ja miksi?

UGC on loistava markkinointistrategia useimmille yrityksille, sillä sen teho perustuu aitoihin käyttökokemuksiin ja se on kustannustehokasta. UGC toimii myös brändin uskottavuutta lisäävällä tavalla ja sillä voidaan vaikuttaa vahvasti kuluttajien ostopäätöksiin.

Miten voit aloittaa UGC-sisällöntuotannon? Yksi helpoimmista tavoista on hyödyntää valmiita UGC-sisällöntuottajia, jotka luovat yrityksellesi sisältöä eri kanaviin. Näin saat käyttöön laadukasta sisältöä ja valmista sisältöä, jota voidaan hyödyntää esimerkiksi sosiaalisessa mediassa tai maksetussa mainonnassa. Tämä tarjoaa yrityksille ketterän tavan päästä alkuun ilman raskaita tuotantoja.

Koska valmiiden UGC-sisältöjen löytäminen ja käyttöoikeuksista sopiminen voi olla yrityksille haastavaa, kannattaa sisällöntuotannossa hyödyntää ammattilaisia, eli jo mainitsemiani UGC-sisällöntuottajia. Näin saat yrityksellesi käyttöön materiaalia, joka toimii tehokkaasti sosiaalisessa mediassa ja on laadukkaasti tuotettua.

Heräsikö kiinnostus ugc-sisältöä kohtaan? Ota yhteyttä!

Me Performissionilla kartoitamme yrityksellesi sopivat UGC-sisällöntuottajat, jotka luovat toivotunlaista sisältöä oikealle kohderyhmälle. Kartoituksessa huomioimme kohderyhmän lisäksi palvelun / tuotteen, jolle sisältöjä lähdetään luomaan, aikataulun, budjetin ja toiveen sisällöntuotannon laadusta sekä visuaalisesta tyylistä. UGC-sisällöntuotanto voi olla kertaluonteinen projekti, tai jatkuvampaa, esim. kuukausittain tapahtuvaa sisällöntuotantoa. Vaihtoehtoja on monia, joten otathan rohkeasti yhteyttä asiantuntijoihimme, niin jutellaan lisää! Ota yhteyttä!

Lue lisää:”Brändin rakentaminen sisältömarkkinoinnin avulla – kannattava markkinoinnin investointi”