Mikä on UGC?

UGC, eli käyttäjien tuottama sisältö (User-Generated Content) voi olla mitä tahansa käyttäjien luomaa sisältöä, kuten yleisimmin sosiaalisen median lyhytvideoita, valokuvia ja copyja, joita yritys voi hyödyntää omissa somekanavissaan joko orgaanisesti, tai maksettuna mainontana. UGC on omiaan erityisesti kuluttajamarkkinoinnissa.

Mikä on vaikuttajan ja UGC-sisällöntuottajan ero?

Merkittävin ero on se, että vaikuttaja tuottaa sisällöt omiin kanaviinsa ja myy asiakkaalle medianäkyvyyttä omissa kanavissaan. Vaikuttajamarkkinoinnissa vaikuttajan brändi on avainasemassa ja vaikuttaja tuottaa sisällöt omilla kasvoillaan. UGC-sisällöntuottaja voi olla periaatteessa kuka tahansa, jolla on sisällöntuotanto hallussa. UGC-sisällöntuottaja tuottaa sisältöä ainoastaan asiakkaan tarpeisiin, eikä sisältöjä julkaista lainkaan hänen henkilökohtaisissa kanavissaan. Sisällöt voidaan tuottaa myös siten, ettei sisällöntuottaja näy materiaaleissa millään tavalla, eli ne toteutetaan ikään kuin täysin anonyymisti.
Vaikka UGC-sisällöntuottajaksi voi ryhtyä periaatteessa kuka tahansa, useimmiten sisällöntuottajat ovat vähintään pieniä mikrovaikuttajia, joilla on kokemusta sisällöntuotannosta sosiaalisen median kanavissa. Usein myös sisällöntuottajan omat somekanavat toimivat hyvänä portfoliona, josta näkee, mikä on sisältöjen laatu.

Mitä UGC-sisältö kustantaa?

Kuten vaikuttajamarkkinoinnin hinta, myös UGC-sisältöjen hinta vaihtelee jonkin verran sisällöntuottajan mukaan. Merkittävimmät hintoihin vaikuttavat seikat ovat sisällöntuottajan kokemus UGC-sisällöntuotannosta (aikaisemmat asiakkuudet ja portfolio), projektin laajuus, aikataulu sekä vaativuus. Mikäli projekti vaatii paljon taustatyötä, erityisosaamista ja monimutkaista editointia, on hinnoittelu yleensä korkeampi. Myös materiaalien laajat käyttöoikeudet ja mainonnan oikeudet nostavat luonnollisesti hintaa. Yleisesti UGC on kuitenkin edullisempaa kuin vaikuttajamarkkinointi, sillä siinä myydään pelkkää sisältöä, ei medianäkyvyyttä tekijän kanavassa.

Kenen kannattaa hyödyntää UGC-sisällöntuotantoa ja miksi?

UGC on loistava markkinointistrategia useammille yrityksille, sillä sen teho perustuu aitoihin käyttökokemuksiin ja se on kustannustehokasta. UGC toimii myös brändin uskottavuutta lisäävällä tavalla ja sillä vaikutetaan vahvasti kuluttajien päätöksiin. Koska valmiiden UGC-sisältöjen löytäminen ja käyttöoikeuksista sopiminen voi olla yrityksille haastavaa, kannattaa sisällöntuotannossa hyödyntää ammattilaisia, eli jo mainitsemiani UGC sisällöntuottajia. Näin saat yrityksellesi käyttöön materiaalia, joka toimii tehokkaasti sosiaalisessa mediassa ja on laadukkaasti tuotettua.

Me Performissionilla kartoitamme yrityksellesi sopivat UGC-sisällöntuottajat, jotka luovat toivotunlaista sisältöä oikealle kohderyhmälle. Kartoituksessa huomioimme kohderyhmän lisäksi palvelun / tuotteen, jolle sisältöjä lähdetään luomaan, aikataulun, budjetin ja toiveen sisällöntuotannon laadusta sekä visuaalisesta tyylistä. UGC-sisällöntuotanto voi olla kertaluonteinen projekti, tai jatkuvampaa, esim. kuukausittain tapahtuvaa sisällöntuotantoa. Vaihtoehtoja on monia, joten otathan rohkeasti yhteyttä asiantuntijoihimme, niin jutellaan lisää!

Published On: 5. heinäkuuta 2024

Ota yhteyttä

Voit soitella meille suoraan tai lähettää alta viestiä!

    Jutta Hirsimäki

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 50 3099 155
    jutta@performission.fi

     Pinja Tuominen

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 44 0531 211
    pinja@performission.fi