Kun lähdetään rakentamaan vaikuttajamarkkinoinnin yhteistyötä, ensisijaisena tavoitteena on siinä onnistuminen. Performissionilla on kokemusta useiden eri sektoreiden yritysten ja toimijoiden kanssa työskentelystä, sekä sadoista vaikuttajakampanjoista. Tämä pitää sisällään monenlaisia kumppanuuksia ja projekteja. Meille tärkein tavoite on tyytyväinen asiakas, joka haluaa jatkaa yhteistyötä kanssamme.
Kohtaamme viikoittain meille potentiaalisia asiakkuuksia myyntipalavereissa ja näiden myötä olemme havainneet, miten osalla on myös huonoja kokemuksia vaikuttajamarkkinoinnista. Yksi epäonnistunut kokemus saattaa tuhota joidenkin mielessä koko vaikuttajamarkkinoinnin potentiaalin, eikä sitä haluta enää hyödyntää yrityksen markkinoinnissa. Tämä ei tietenkään ole automaattisesti yhteistyötoimiston tai vaikuttajan vika, vaan aina myöskään markkinoijalla ei ole ollut riittävää tietoa ja taitoa, jolloin joissain stepeissä on epäonnistuttu, ja tämä on vaikuttanut heikkoihin tuloksiin.
Mitkä ovat sitten näitä havaitsemiani epäkohtia ja mitä niissä voisi tehdä toisin? Tässä blogitekstissä avaan muutamia seikkoja, joiden olen huomannut aiheuttavan epäonnistumisia ja jaan ratkaisuehdotuksia näihin tilanteisiin. Vaikuttajamarkkinointi ei ole vain näkyvyyden hankkimista sosiaalisen median kanavissa, vaan sen tulisi aina liittyä osaksi yrityksesi liiketoiminnan suunnittelua ja markkinointia.
Ongelma: Vääränlaiset vaikuttajavalinnat
Jotta vaikuttajamarkkinoinnissa onnistutaan, on todella tärkeää valita mukaan oikeanlaiset vaikuttajat. Vaikuttajien kohderyhmän tulee osua tavoiteltavaan kohderyhmään ja vaikuttajien muutenkin olla sellaisia, jotka vastaavat yrityksen arvoja. Myöskään suuri seuraajamäärä ja tunnettuus eivät ole tae onnistuneesta yhteistyöstä, jos kohderyhmä ei ole yhteistyölle oikeaa. Tärkeänä pidän myös sitä, ettei liikaa mietitä omia seurattavia ja sitä, keistä henkilökohtaisesti pitää, vaan ajatellaan kokonaisuutta laajemmasta perspektiivistä – yrityksen etu edellä. Esimerkiksi vaikuttaja voi näyttää ulospäin sopivalta, mutta jos hänen yleisönsä ei vastaa yrityksesi kohderyhmää, tulokset jäävät helposti heikoiksi.
Korostan tässä kohtaa myös suomalaisten seuraajien määrää. Mikäli tavoitellaan yleisöä Suomesta, ei ole järkevää lähteä tekemään yhteistyötä vaikuttajan kanssa, jolla suurin osa yleisöstä on ulkomailta. Vaikka hintalappu olisi miten edullinen tahansa, kannattaa maksaa vain seuraajista, jotka osuvat toivottuun kohderyhmään.
Kuten onnistuneissa kampanjoissa on nähty, vaikuttajamarkkinointi tukee yrityksen brändin rakentamista ja tuo sille lisänäkyvyyttä, mutta ennen kaikkea se auttaa luomaan pitkäaikaista luottamusta kohderyhmän kanssa ja vahvistaa yrityksen asemaa kilpailijoihin nähden.
Ongelma: Markkinoinnin tavoitteet ja jatkuvuus puuttuvat
Tämä on usein syy siihen, miksi vaikuttajamarkkinointia ei koeta tehokkaaksi – jatkuvuus puuttuu. Kun yhteistyötä tehdään silloin tällöin, ilman sen suurempaa strategiaa, miten se voisikaan olla kovin tehokasta? Yksittäinen lähtö jää aika ohueksi ilman jatkuvuutta. Ja pahimmillaan jos tämä lähtö ei ole ollut tulosten osalta onnistunut, saattaa se jättää huonon maun koko vaikuttajamarkkinointia kohtaan. Tärkeää on kuitenkin ymmärtää, ettei yhden tai muutaman kampanjan pohjalta voi vielä sanoa juuri mitään siitä, toimiiko vaikuttajamarkkinointi yritykselle vai ei.
Suosittelemmekin aina säännöllistä tekemistä ja jos mahdollista, vähintään kerran kvartaalissa tapahtuvaa kampanjointia. Oli tavoitteena sitten myynnin kasvu tai brändäävä tekeminen, on säännöllisyys avain onnistumiseen. Kun yhteistyö on jatkuvaa, se vahvistaa luottamusta ja sitouttaa asiakkaiden suuntaan. Tämä ei kuitenkaan tapahdu itsestään, vaan se on siis pitkälti kiinni siitä, millainen suunnittelu ja toteutus tehdään. Hyvin rakennettu kampanja tukee brändiä, puhuttelee oikeaa kohderyhmää ja tuo mitattavia tuloksia.
Ongelma: Markkinoinnin tavoite ja yhteistyö ristiriidassa
Vaikuttajamarkkinoinnin strategiaa mietittäessä on tärkeää luoda selkeä tavoite. Tavoitteita voi olla muutamia, eli periaatteessa vaikuttajamarkkinoinnilla voidaan yhtä aikaa kasvattaa tunnettuutta ja tukea myyntiä, mutta jos lähdemme nostamaan esiin liian montaa asiaa samaan aikaan, yhteistyöstä tulee sekava. Tämän vuoksi onkin hyvä keskittyä yhteen, maksimissaan kahteen asiaan samassa kampanjassa ja jakaa tavoitteet eri lähtöihin
Esimerkkinä; yksi kampanja voi olla myynnillinen kampanja, toinen tunnettuus -edellä tapahtuva kampanja ja kolmas johonkin ajankohtaiseen teemaan tai aiheeseen keskittyvä. On myös ensisijaisen tärkeää, että vaikuttajat ovat tietoisia yhteistyön tavoitteista, jolloin he tietävät mihin yhteistyössä tähdätään, ja pystyvät huomioimaan tämän sisällöntuotannossa.
Ongelma: Vaikuttajien heikko ohjeistaminen
Jotta vaikuttaja tietää, mitä asiakas sisällöltä toivoo, tulee ohjeistuksen olla selkeä ja helposti ymmärrettävissä. Briefistä tulee käydä ilmi kampanjan sisältöön liittyvät ohjeistukset ja toiveet.
Vaikuttajamarkkinoinnissa on kuitenkin tärkeää muistaa, ettei vaikuttajien suuhun tule syöttää sanoja, jotta autenttisuus säilyy ja yhteistyö toimii. Vaikuttaja itse tuntee kohderyhmänsä parhaiten ja senpä vuoksi liian saneltu, mainosmainen sisältö, saattaa olla luotaan työntävää. Vaikuttajalla tuleekin olla luova vapaus tehdä ja toteuttaa yhteistyö tyylillään, kuitenkin briefin speksit huomioiden. Mikäli kampanja tehdään tiukemmilla ohjeistuksilla (esim. rahoitusala tai muu, jossa on enemmän säännöksiä) tällainen tarkempi yhteistyösisältö tulee viestiä vaikuttajalle jo kartoitusvaiheessa, jolloin vaikuttaja tietää mihin lähtee mukaan. Tärkeää onkin kommunikoida avoimesti ja olla viestinnässä mahdollisimman selkeä ristiriitojen välttämiseksi.
Ongelma: Sosiaalisen median haasteet vaikuttajamarkkinoinnissa
Sosiaalinen media on monipuolinen ympäristö, jossa jokaisella kanavalla on omat sääntönsä ja yleisönsä. Jos nämä erityispiirteet sivuutetaan, kampanjan tulokset jäävät helposti heikoiksi. Esimerkiksi Instagramissa korostuu visuaalisuus, TikTokissa taas nopeat ja viihteelliset sisällöt, kun taas YouTubessa yleisö odottaa pidempiä ja syvällisempiä sisältöjä.
Haaste syntyy usein siitä, että sama sisältö julkaistaan sellaisenaan kaikissa kanavissa, vaikka yleisön odotukset ja käyttäytyminen eroavat toisistaan. Tällöin kampanja jää helposti huomaamatta eikä vastaa asiakkaiden tarpeisiin. Lisäksi sosiaalisen median näkyvyys ei myöskään yksin riitä, vaan markkinoinnin tavoitteet on määriteltävä kanavakohtaisesti ja sisällön suunnittelun tulee tukea brändiä sekä tuottaa mitattavia tuloksia.
Ota yhteyttä!
Me toimistona autamme vaikuttajamarkkinoinnin kampanjoiden suunnittelussa, vaikuttajien kartoittamisessa, strategian luomisessa ja kampanjoiden toteuttamisessa. Kun tavoitteet on määritelty selkeästi, mainontaa voidaan mitata tehokkaasti ja tuloksia hyödyntää seuraavien kampanjoiden kehittämisessä. Mikäli koet tarvetta palvelullemme, ota rohkeasti yhteyttä asiantuntijoihimme, niin kerromme palvelukokonaisuudesta lisää.
Lue lisää ”Oikeat markkinointikanavat varmistavat vaikuttajasisältöjen kannattavuuden”

Jutta Hirsimäki
Head of Influencer Marketing
jutta @ performission.fi
+358 50 3099 155



