Vuosi on kohtapuolin vaihtumassa, joten nyt onkin oivallinen hetki kurkistaa ensi vuoden vaikuttajamarkkinoinnin trendeihin. Miten vaikuttajamarkkinointia kannattaa toteuttaa vuonna 2024? Tämä teksti avaa sinulle vaikuttajamarkkinoinnin kuumimmat trendit pian vaihtuvalle uudelle vuodelle.

Vaikuttajamarkkinoinnin sisältöjen buustaaminen

Miten ottaa mahdollisimman suuri hyöty irti vaikuttajan tuottamasta mielenkiintoisesta ja laadukkaasta some-materiaalista? No buustaamalla tietenkin. Julkaisujen sponsorointi ilmiönä on näkynyt somessa vahvasti jo tänäkin vuonna, mutta se tulee lisääntymään entisestään vuonna 2024. Aivan erityisesti näin tulee tapahtumaan TikTokissa ja Instagramissa.

Käytännössä buustaus on siis vaikuttajan yhteistyömateriaalin sponsorointia. Asiakas hyödyntää vaikuttajan tuottamaa yhteistyömateriaalia buustaamalla sitä sovitusti, jolloin julkaisun näkyvyys kasvaa entisestään. Buustausoikeudet tulee neuvotella mukaan yhteistyön korvaukseen tai vaihtoehtoisesti ne voidaan neuvotella erikseen. Hyödynnämme toimistona buustauksia vuonna 2024 yhä enenevissä määrin ja myymme näitä asiakkaille suoraan vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuuksiin.

Aitous ja tarinallinen toteutus

Liian päälle liimattu, mainosmainen sisältö ei ole enää tätä päivää. Aito sisältö on sitä, mikä seuraajia puhuttelee. Vuonna 2024 kaupalliset sisällöt toteutetaankin niin, että mainos on osana laajempaa tarinaa tai kokonaisuutta. Tänä päivänä kaupallisen sisällön kannattaakin olla hienovaraista ja seuraajille vinkkejä/ratkaisuja tarjoavaa, aggressiivisen myynnin sijaan. Kuluttajat ovat yhä tietoisempia ja uusia hankintoja pohditaan pidempään. Tämän vuoksi aito tarina, käyttötarkoitukset ja vinkit, kokemukset sekä henkilökohtainen tulokulma kaupalliseen sisältöön, on se, mikä antaa kaikille osapuolille enemmän. Myös brändilähettiläisyys ja jatkuvampi yhteistyö samojen (hyvin toimivien) vaikuttajien kanssa, on vaikuttajamarkkinointia aidoimmillaan.

TikTokin kasvutarina jatkuu

TikTokista on muutamassa vuodessa kasvanut erittäin suosittu somealusta. Siellä on maailmanlaajuisesti miljoonia käyttäjiä ja eniten sitä suosivat edelleen nuoret. Vanhempi kohderyhmä on kuitenkin kasvamaan päin, mikä tekee TikTokista jatkuvasti hyödyllisemmän mainosalustan myös yhteistöille, joissa tavoitellaan yli 25–vuotiasta kohderyhmää.

TikTokissa toimii parhaiten lyhyt ja nopeatempoinen sisältö, johon katsoja koukutetaan mukaan heti videon ensimmäisten sekuntien aikana. Yksi TikTokin parhaista puolista on ainakin toistaiseksi sen algoritmi, johon ei vaikuta seuraajamäärä tai miten vaikuttajan aikaisemmat videot ovat tavoittaneet, vaan myös vähän seuraajia omaavan vaikuttajan video saattaa lähteä leviämään laajasti.

YouTube Shorts

Sen lisäksi, että TikTok-videot (ja lyhytvideot ylipäänsä) jatkavat nousukiitoaan, on tässä kohtaa mainittava myös lyhytvideoiden uudehko tulokas, mobiilikäyttöön soveltuva YouTube Shorts. Shorts -videot ovat maksimissaan 60 sekuntia pitkiä ja niitä jaetaan pystyvideoina. YouTube Shorts -videot tulevat suurella todennäköisyydellä kasvattamaan suosiotaan vuonna 2024, jonka vuoksi niiden hyödyntämistä osana vaikuttajamarkkinointia kannattaa testata. Monen vaikuttajan kohdalla YouTubessa ja TikTokissa on myös hieman erilaista kohderyhmää, jolloin sama video voidaan jakaa molemmissa kanavissa ja saavuttaa täten tuplahyödyt yhteistyölle.

Niche-vaikuttajat

Tällä hetkellä puhutaan paljon niche-vaikuttajista, jotka ovat tilillään keskittyneet johonkin tiettyyn aihealueeseen tai sisältöön (esim. ihonhoito, ruoanlaitto tms.). Niche-vaikuttajan kohderyhmä on sitoutunutta ja tietystä aihealueesta kiinnostunutta. Mikäli halutaankin tavoittaa tiettyä kohderyhmää, voi niche vaikuttajien hyödyntäminen olla kannattavaa, lifestyle-vaikuttajan sijaan. Niche vaikuttajien hyödyntäminen saattaa olla myös kustannustehokas ratkaisu, sillä useammalla niche-vaikuttajalla on vähemmän seuraajia, mutta tämä pienempi joukko on erityisen sitoutunutta. Mikäli seuraajakunta osuu erinomaisesti tuotteen kohderyhmään, pienemmällä budjetilla saatetaan saavuttaa loistavat tulokset.

UGC-sisältö

UGC-sisältö on ollut puheenaiheena jo tänä vuonna, mutta se tulee nousemaan vielä vahvemmin esiin vuonna 2024. Aitous on tämän päivän avainsana ja UGC-sisältö on juuri aitoa ja luonnollista sisältöä. Hyviä esimerkkejä UGC-sisällöstä ovat esim. somejulkaisut tuotteesta tai palvelusta, TripAdvisor -arvostelut, blogitekstit jne. Nämä julkaisut on tuotettu ilman vaatimuksia, eli ne ovat aitoja suosituksia, jotka henkilö haluaa jakaa seurajilleen.

Miten sitten hyödyntää vaikuttajia UGC-sisällöntuotannossa? Yksi toimiva esimerkki on hyödyntää vaikuttajan tuottamaa sisältöä, jota ei kuitenkaan jaeta vaikuttajan omassa kanavassa. Sisältö ei myöskään ole varsinaisesti vaikuttajaan tai hänen brändiinsä keskittyvää. Käytännössä tämä tarkoittaa siis sisällöntuotannon ulkoistamista vaikuttajalle, joka tuottaa suunnitellusti brändille sopivaa, ja tehokasta sisältöä korvausta vastaan. Sisältö voi olla esim. mainosvideoita, kuvia, tekstejä jne. yrityksen markkinointitarpeisiin soveltuvaa.

Me Performissionilla toteutamme asiakkaan tarpeisiin soveltuvaa, tehokasta vaikuttajamarkkinointia avaimet käteen -periaatteella. Mikäli vaikuttajamarkkinointi on ajankohtaista vuotta 2024 silmällä pitäen, olethan matalalla kynnyksellä yhteydessä asiantuntijoihimme.


Jutta Hirsimäki
Head of Influencer Marketing
jutta @ performission.fi
+358 50 3099 155

Published On: 5. joulukuuta 2023

Ota yhteyttä

Voit soitella meille suoraan tai lähettää alta viestiä!

    Jutta Hirsimäki

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 50 3099 155
    jutta@performission.fi

     Pinja Tuominen

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 44 0531 211
    pinja@performission.fi