Vaikuttajamarkkinointi on noussut viime vuosina yhdeksi suosituimmista markkinoinnin keinoista. Sen avulla tavoitetaan laajasti erilaisia kohderyhmiä ja uutta yleisöä. Vaikuttajat ovat paitsi mielipidevaikuttajia, myös suunnan näyttäjiä, suosittelijoita ja roolimalleja. Vaikuttajien sanalla on painoarvoa, jonka vuoksi heidän tuottama mainos on useimmiten huomattavasti tehokkaampi kuin yrityksen oma geneerinen mainos. Vaikuttaja on monelle kuin ystävä tai perheenjäsen, jonka sanaan luotetaan.

Koska vaikuttajat ovat mielipidevaikuttajia, myös vastuullisuus on noussut jatkuvasti yhä tärkeämmäksi osaksi vaikuttajamarkkinointia. Vastuullisuudesta viestiminen ja vastuullinen viestintä ovatkin tänä päivänä vaikuttajamarkkinoinnin kulmakiviä. Miten vaikuttajamarkkinointia voi sitten tehdä vastuullisemmin? Entä mitkä tekijät ovat niitä, jotka tulisi huomioida suunnitellessa juuri vastuullista vaikuttajakokonaisuutta? Ohessa neljä vinkkiä vastuullisempaan vaikuttajamarkkinointiin.

Vastuulliset vaikuttajavalinnat

Vaikuttajavalinnat, eli yhteistyölle oikeat brändikasvot ovat vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin ydin. On tärkeää, että vaikuttajan ja brändin arvot kohtaavat, jolloin yhteistyö istuu vaikuttajan kanavaan ja autenttinen fiilis välittyy myös ruudun toiselle puolelle. Tämän vuoksi onkin tärkeää miettiä tarkkaan, ketkä vaikuttajat sopivat brändille ja keille sen mainostaminen olisi luontevaa. Idyllisin tilanne on, mikäli vaikuttaja on jo entuudestaan brändin fani tai käyttää sen palveluita muutenkin. Tällöin yhteistyö on erityisen luonteva toteuttaa, eikä se tunnu päälle liimatulta.

Toisaalta nostan esiin myös näkökulman, jossa halutaan tavoittaa täysin uutta kohderyhmää – silloin ei välttämättä kannata valita mukaan vaikuttajia, joiden seuraajissa on jo muutenkin brändin asiakkaita, vaan lähteä tavoittelemaan uutta kohderyhmää hieman erityyppisten vaikuttajien avulla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että vaikuttajat tulisi valita täysin ohi aiheen, vaan miettiä hieman syvemmin, keiden kautta uutta kohderyhmää voitaisiin tavoittaa niin, että yhteistyön autenttisuus kuitenkin säilyy.

Aito ja puhutteleva sisältö

Autenttinen vaikuttajayhteistyö toimii tunnetusti parhaiten. Kun vaikuttajavalinnat ovat brändille oikeat, myös brändin pääviesti on luontevaa tuoda sisällöissä esiin. Tänä päivänä pinnalla on aito sisältö, joka puhuttelee seuraajia ja herättää keskustelua. Kannanotot ja yhteiskunnallisesti tärkeät nostot ovat nousseet yhä suositummiksi. Koska vaikuttajia kuunnellaan ja heillä on vaikutusvaltaa, he voivat toimia äänitorvina yhteiskunnallisestikin tärkeiden viestien eteenpäin viemisessä.

Läpinäkyvä kaupallinen merkitseminen ja lainsäädännön huomiointi

Vastuullista vaikuttajamarkkinointia on yhteistöiden läpinäkyvä merkitseminen. Käytännössä tämä tarkoittaa kanavakohtaisia kaupallisia merkintöjä, joita hyödynnetään aina, kun kyseessä on maksettu mainos tai muutoin sovittu yhteistyö. Merkinnät viestivät seuraajille läpinäkyvästi, milloin sisältö on kaupallista, tai toisen osapuolen kanssa sovittua. Toisaalta samaan aikaan kun kaupalliset yhteistyöt ilmoitetaan selkeästi, voidaan seuraajille viestiä avoimesti myös ei kaupallisista, vapaaehtoisista suosituksista ja toimia näissäkin läpinäkyvästi.

On olemassa myös tiettyjä säännöksiä esim. alkoholia mainostettaessa, jotka tulee huomioida kanavakohtaisesti. Näissä on hyvä olla erityisen läpinäkyvä, jolloin vaikuttajamarkkinoinnin toteutus tapahtuu vastuullisesti.

Tasa-arvo ja diversiteetti

Tänä päivänä vastuullisessa vaikuttajamarkkinoinnissa huomioidaan myös vähemmistöt. Koska brändeillä ja vaikuttajilla on mahdollisuus vaikuttaa ympäristöönsä, on monimuotoisuuden huomiointi tärkeä osa vastuullista vaikuttajamarkkinointia. Tämä kannattaa huomioida sekä vaikuttajavalinnoissa, että brändiviestien esiin tuomisessa. Tämä voi olla paikoitellen myös haastavaa, mikäli vaikuttajakentän tuntemus ei ole kovin laaja. Monelle tuttuja ovat ainoastaan isot nimet, jotka ovat paljon esillä ja joilla on suuri seuraajakunta. Tämän vuoksi me toimistona autamme löytämään brändille erilaisia vaikuttajia, joiden kautta tavoitetaan haluttua kohderyhmää, mutta huomioidaan myös diversiteetti.

Mikäli kaipaat apua vastuullisen vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuuden suunnitteluun, olethan matalalla kynnyksellä yhteydessä asiantuntijoihimme.


Jutta Hirsimäki
Head of Influencer Marketing
jutta @ performission.fi
+358 50 3099 155

Published On: 14. lokakuuta 2024

Ota yhteyttä

Voit soitella meille suoraan tai lähettää alta viestiä!

    Jutta Hirsimäki

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 50 3099 155
    jutta@performission.fi

     Pinja Tuominen

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 44 0531 211
    pinja@performission.fi