Mikäli yrityksen markkinointibudjetti on hieman pienempi ja täten mahdollisuus panostaa vaikuttajamarkkinointiin on euromäärällisesti vähäisempää, se ei kuitenkaan poissulje vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämistä.
Vaikuttajamarkkinointia on mahdollista toteuttaa myös pienemmällä budjetilla ja mikä parasta, myös onnistua siinä, eli toisin sanoen saada aikaan hyviä tuloksia.

Millaisia vaikuttajia pienellä budjetilla (noin 2000 € + alv.) saa?

Vaikuttajien laadun ei tarvitse kärsiä, vaikka budjetti olisikin pienempi. Eli kohderyhmän, profiilin ja sisällön on mahdollista olla hyvää, budjetista huolimatta. Yleistä on, että pienemmällä budjetilla suositaan useampia mikrovaikuttajia, joilla on pienempi seuraajakunta (muutamia tuhansia). Tämä on kyllä kustannustehokas ratkaisu, sillä mikrovaikuttajat ovat edullisempia ja heillä saattaa olla hyvinkin sitoutunut seuraajakunta. Vaikuttajakohtaiset tavoittavuudet ovat toki yleisesti pienemmät, mutta mikäli tavoitetaan juuri oikeaa kohderyhmää, kampanja voi olla kokonaisuudessaan hyvinkin onnistunut.

Toinen vaihtoehto on suosia yhtä tai kahta brändille sopivaa, keskisuurta vaikuttajaa, joilla seuraajia on noin kymmenestä tuhannesta ylöspäin. Näin ollen vaikuttajien määrä on vähäisempi, mutta tavoittavuudet ovat yleisesti mikrovaikuttajia korkeammat. Tällainen kampanja on vaikuttajamäärällisesti pienempi, mutta kokemuksiemme mukaan usein hyvin toimiva. Kolmantena vaihtoehtona on yhdistää yksi keskisuuri vaikuttaja ja muutama mikrovaikuttaja. Vaikuttajien määrää ja tilien kokoa tärkeämpää on kuitenkin löytää brändille sopivat vaikuttajat, jotka jakavat yrityksen arvot ja joiden kohderyhmä on oikeanlaista.

Millaista sisältöä pienellä budjetilla saa?

Yleisesti Instagramissa feed ja storyt -paketti on edullisempi kuin reels ja storyt – paketti, koska reels tavoittaa lähes poikkeuksetta feed-kuvaa paremmin. Yksi vaihtoehto on toteuttaa yhteistyö osan vaikuttajista kanssa vain storyissa tai seinällä, jolloin hinnoittelu on alhaisempaa. Myös TikTok on potentiaalinen vaihtoehto pienen budjetin kampanjaan, sillä siellä hinnoittelu on ainakin vielä toistaiseksi hieman Instagramia matalampaa. YouTubea pidetään yleisesti arvokkaana kanavana, mutta mikäli sielläkin hyödynnetään pienempiä tilejä, kanava voi oikein hyvin olla osana kokonaisuutta.

On myös hyvä huomioida, että usein vaikuttajat tarjoavat hieman edullisempaa hintaa, mikäli yhteistyö on jatkuvampaa, kuten vaikka kahden kokonaisuuden paketti, joka jakautuu muutamalle kuukaudelle. Tällainen jatkuvampi yhteistyö on myös yritykselle kannattavaa, sillä toisto vaikuttajamarkkinoinnissa toimii ja yhteistyö on uskottavampaa.

Kuten huomaat, vaihtoehtoja on useita. Tämän vuoksi vaikuttajamarkkinoinnin toimiston avusta kokonaisuuden rakentamisessa, on todennäköisesti iso apu.

Tärkein on oikea kohderyhmä

Kuten jo aikaisemmin tekstissä mainitsen, oikean kohderyhmän tavoittaminen vaikuttajamarkkinoinnilla on tärkeintä. Pienelläkin budjetilla voidaan saavuttaa hyvät tulokset, kunhan kohderyhmä osuu.

Kohderyhmällä tarkoitetaan demografisia tietoja, kuten suomalaisten seuraajien määrää, ikäjakaumaa ja mahdollisesti myös oletettua sukupuolta. Kohderyhmä voi olla myös määritelmä, kuten esim. perheelliset henkilöt. Yleensä lapsiperhesisältöä tuottava vaikuttaja tavoittaa muita lasten vanhempia, kun taas taide- ja kulttuurisisältöä tuottava kyseisestä aiheesta kiinnostuneita. Tämän vuoksi vaikuttajan ja hänen sisältönsä tunteminen on myös tärkeää, kun lähdetään rakentamaan vaikuttajamarkkinoinnin kokonaisuutta.

Mikäli tarvitset apua yrityksesi pienen tai suuremman budjetin vaikuttajakampanjan suunnittelussa ja toteutuksessa, olethan matalalla kynnyksellä yhteydessä asiantuntijoihimme. Autamme mielellämme.


Jutta Hirsimäki
Head of Influencer Marketing
jutta @ performission.fi
+358 50 3099 155

Published On: 5. maaliskuuta 2024

Ota yhteyttä

Voit soitella meille suoraan tai lähettää alta viestiä!

    Jutta Hirsimäki

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 50 3099 155
    jutta@performission.fi

     Pinja Tuominen

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 44 0531 211
    pinja@performission.fi