Vaikuttajamarkkinointi on suosittu ja tehokas markkinoinnin muoto B2C-puolella, mutta monesti pohditaan, sopiiko se myös yrityksille tuotteita tai palveluita myyville yrityksille? Miksi ei! Tutustutaan aiheeseen hieman tarkemmin tässä kirjoituksessa.

1. Kohderyhmä ja Tavoitteet

Vaikuttajamarkkinoinnin suunnittelu aloitetaan aina selvittämällä kohderyhmä sekä kampanjan tavoitteet olipa kyseessä sitten B2B tai B2C-kampanja. B2B-puolella on hyvä miettiä, kuka on yrityksessä se henkilö, joka kyseisen palvelun tai tuotteen hankinnasta päättää. Tai onko tuote tai palvelu suunnattu pienille yrityksille tai ehkäpä yksin toimiville toiminimiyrittäjille.

Esimerkiksi henkilöstön hyvinvoinnista vastaava henkilö on se, joka ostaa yrityksille tarjottavia terveys- ja hyvinvointipalveluita, kun taas yrityksen markkinointiin liittyvät palvelut ovat markkinointivastaavan pöydällä. Joskus kipinä hankintaan lähtee taas työntekijöiden kautta! Etsimme sopivat vaikuttajat, joiden aihepiireihin B2B-puolen palvelu tai tuote sopii ja joka puhuttelisi oikeaan kohderyhmää.

2. Kanavavalinta

Vaikka LinkedIn on perinteisesti liitetty B2B-maailmaan, ei sen pidä olla ainoa vaihtoehto. Instagram ja TikTok voivat olla yhtä relevantteja, ja kaupallisia podcasteja käytetään jo pitkään B2B-vaikuttajamarkkinoinnissa. Tärkeintä ei ole valita pelkästään kanavaa, vaan ymmärtää, millaista sisältöä kohderyhmä arvostaa ja missä muodossa se on toimivinta toteuttaa. Myös tässä kohdin voidaan hyödyntää työntekijän näkökulmaa, sillä hankinnoissa monessa yrityksessä työntekijän mielipiteellä on iso rooli.

3. Tavoitteiden saavuttaminen

B2B-vaikuttajamarkkinointi on sisältömarkkinointia parhaimmillaan. Sen avulla voidaan kasvattaa bränditunnettuutta, helpottaa päätösprosessia ja selittää tai perustella kiinnostavalla tavalla, miten kyseinen palvelu tai tuote parantaa yrityksen toimintaa. Kampanjassa voidaan kerätä liidejä kiinnostuneilta yrityksiltä tai tarjota vaikkapa veloituksetonta tai edullista tutustumista palveluun.

4. Vaikuttajayhteistyön Integrointi Markkinointiviestintään

B2B-vaikuttajamarkkinointia suunniteltaessa on huomioitava, miten yritys aikoo hyödyntää vaikuttajayhteistyötä omassa markkinointiviestinnässään. Vaikuttajamarkkinoinnin viestin on tietenkin oltava linjassa muun markkinoinnin kanssa ja täydentää sitä. Vaikuttajilta on mahdollista ostaa sisältöjä myös laajempaan käyttöön.

Vaikuttajien toteuttamia videoita voi esimerkiksi käyttää selventämään, mikä etu palvelulla tai tuotteella on yritykselle. Vaikuttaja voi myös tulla tutustumaan yrityksen toimintaan, jolloin saadaan kiinnostavaa ja luottamusta lisäävää behind the scenes-materiaalia.

Miksi B2B-vaikuttajamarkkinointi on Tehokasta?

Asiakas luottaa enemmän tuntemansa henkilön suositukseen kuin yrityksen omaan markkinointiviestiin.Näin saadaan kaikin tavoin helpommin lähestyttävää sisältöä, joka saatetaan kokea aidommaksi, kuin selkeät mainokset.
Vaikuttajien avulla voidaan näyttää yrityksen brändi halutunlaisena ja kiinnittää huomiota juuri niihin parhaisiin puoliin.
Kohdentaminen oikeanlaiseen yleisöön on yksi vaikuttajamarkkinoinnin suurimmista eduista ja
B2B-vaikuttajamarkkinointi voi olla innovatiivinen tapa erottua kilpailijoista!


Pinja Tuominen

Head of Influencer Marketing
pinja @ performission.fi
+358 44 0531 211

Published On: 1. helmikuuta 2024

Ota yhteyttä

Voit soitella meille suoraan tai lähettää alta viestiä!

    Jutta Hirsimäki

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 50 3099 155
    jutta@performission.fi

     Pinja Tuominen

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 44 0531 211
    pinja@performission.fi