Yksi ehkä eniten kysytyistä kysymyksistä vaikuttajamarkkinointiin liittyen on sen hinta. Vaikuttajamarkkinointia pidetään valitettavan yleisesti kalliina investointina, vaikka parhaimmillaan vaikuttajamarkkinoinnin hyödyt voivat olla yritykselle hyvinkin mittavat. Vaikuttajamarkkinointi on markkinoinnin muodoista aidointa, jolloin se myös puree paremmin haluttuun kohdeyleisöön, verrattuna esimerkiksi perinteiseen lehti- ja tv-mainontaan, joka voi jäädä vastaanottajalle hyvinkin etäiseksi.

Mistä vaikuttaja­markkinoinnin hinta koostuu?

Vaikuttajamarkkinoinnin hinta koostuu monesta tekijästä. Tärkeimmät tekijät ovat vaikuttajan tilin koko (seuraajamäärä), kohderyhmä, tavoittavuudet, yhteistyön sisältö, yhteistyön laajuus ja kanava, jossa yhteistyö toteutetaan.

Seuraajamäärä on yksi hyvin vahvasti vaikuttajamarkkinoinnin hintaa määrittelevä tekijä. 100 k seuraajan tili on yleensä aina kalliimpi kuin 20 k seuraajan tili. Toisaalta samaan aikaan tilien tavoittavuudet saattavat heitellä, vaikka seuraajamäärä olisikin sama. Tämä kannattaa aina huomioida. Mikäli vaikuttajalla on hyvä vuorovaikutus seuraajiin ja seuraajat ovat sitoutuneita, saattaa hänen sisältönsä tavoittaa huomattavasti paremmin kuin toisen, saman seuraajamäärän omaavan tilin. Kannattaakin aina katsoa ennemmin tavoittavuuksia kuin pelkästään seuraajien lukumäärää. Kohderyhmällä on hinnoitteluun siinä määrin vaikutusta, että mikäli vaikuttajan kohderyhmä osuu täydellisesti yrityksen tavoittelemaan kohderyhmään, vaikuttaja hinnoittelee näkyvyyden arvon sen mukaisesti. Oikeasta kohderyhmästä kannattaa asiakkaana myös maksaa.

Yhteistyön sisältö puolestaan määrittelee hintaa siinä määrin, että esimerkiksi pelkkä Instagramin stooriyhteistyö on edullisempi kuin Instagramissa toteutettava feed-postaus sekä stooriyhteistyö. Reels taas on yleisesti kalliimpi kuin feed, koska reelsin tekeminen on työläämpää. Vaikuttaja saattaa myös hinnoitella eri yritysten yhteistöitä eri tavoin. Hinnoitteluun vaikuttaa sisällön osalta tuote/palvelu, jota mainostetaan ja se, miten paljon vaikuttaja arvioi työtä yhteistyön toteutukseen kuluvan.

Yhteistyön laajuudesta puhuttaessa tarkoitetaan yhteistyön kestoa ja postausten määrää. Mikäli tehdään kertaluonteinen yhteistyö, on sen hintalappu luonnollisesti pienempi kuin useamman yhteistyön. Toisaalta usein vaikuttajat ovat valmiita pudottamaan yksittäisen lähdön hintaa, mikäli yritys on halukas tekemään pidempiaikaisen yhteistyökokonaisuuden. Brändilähettiläisyydet ja jatkuvammat yhteistyöt ovat tätä päivää. Ne ovat yhteistyömuodoista autenttisimpia ja niiden avulla saadaankin usein parhaat tulokset.

Jos taas vertaillaan hieman some-kanavia ja niiden hintoja, niin hinnaltaan korkein on tällä hetkellä YouTube. Tämän selittää videoiden editoinnin työläys. Kustannustehokkaimmat kanavat puolestaan ovat Instagram ja trendikäs TikTok. Podcastit ja blogit ovat taas jotain siltä väliltä – jälleen kerran, kanavan koosta ja tavoittavuuksista riippuen.

Mikäli vaikuttajamarkkinointiin käytetään vaikuttajamarkkinoinnin toimistoa tai muuta ulkopuolista tahoa, on sillä luonnollisesti lisäkustannuksia vaikuttajien hintojen lisäksi. Toisaalta samaan aikaan prosessin ulkoistaminen vapauttaa sisäisesti työaikaa, jolloin vaikuttajamarkkinoinnin ulkoistaminen asiantuntijoille on kustannustehokas ratkaisu ja usein sen avulla päästään myös parempiin tuloksiin. Me vaikuttajamarkkinoinnin toimistossa teemme työn puolestasi ja kartoitamme yrityksen tarpeisiin juuri oikeat vaikuttajat, jolloin aikaanne vapautuu muuhun.

Mikä on vaikuttaja­markkinoinnin hinta?

Vaikuttajamarkkinoinnin hinta ei ole yksiselitteinen, kuten edellisessä kohdassa avasin. On monta tekijää, jotka vaikuttavat siihen, mitä yhteistyö kokonaisuudessaan maksaa. Me Performissionilla toteutamme vaikuttajamarkkinointia asiakkaan budjetin mukaisesti. Budjetit per kampanja lähtevät keskimäärin muutamasta tuhannesta ja voivat olla jopa kymmeniä tuhansia euroja. Haarukka on laaja ja vaikuttajamarkkinoinnin osuus kannattaa suhteuttaa yrityksen markkinointibudjettiin. Vaikuttajamarkkinointia voi tehdä isosti, mutta myös pienemmällä budjetilla.

Mikäli yrityksen budjetti vaikuttajamarkkinointiin on pienehkö (esim. noin 2000 € + alv. per kampanja), voidaan yhteistyö toteuttaa pienempien nano- ja mikrovaikuttajien kanssa, tai vastaavasti yhden keskisuuren vaikuttajan kanssa. Jos taas budjettia on enemmän (esim. 5000 € + alv. ylöspäin), antaa se enemmän mahdollisuuksia vaikuttajien valintaan ja yhteistyössä onkin mahdollisuus hyödyntää ison seuraajakunnan omaavia makro- ja/tai mega -vaikuttajia. Kartoitamme vaikuttajat aina tapauskohtaisesti käytettävissä olevan budjetin, halutun kohderyhmän sekä asiakkaan muiden toiveiden mukaan.

Mikäli budjetti mietityttää, autamme mielellämme hahmottamaan kokonaisuutta ja sen, mitä käytettävissä olevalla budjetilla (kaikki toiveenne huomioiden) on mahdollista saada. Olethan matalalla kynnyksellä yhteydessä Performissionin asiantuntijoihin.


Jutta Hirsimäki
Head of Influencer Marketing
jutta @ performission.fi
+358 50 3099 155

Published On: 27. maaliskuuta 2023

Ota yhteyttä

Voit soitella meille suoraan tai lähettää alta viestiä!

    Jutta Hirsimäki

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 50 3099 155
    jutta@performission.fi

     Pinja Tuominen

    Vaikuttajamarkkinointi
    +358 44 0531 211
    pinja@performission.fi